Δευτέρα 13 Μαΐου 2013

Η σειρά των καθηγητών για το εδώλιο


Μετά τους φοιτητές, τους αγρότες, τους ναυτεργάτες, τους δικηγόρους και τους οδηγούς μέσων μαζικής μεταφοράς, η κυβέρνηση χτύπησε την πόρτα και στα σχολεία. Στα σχολεία με τους υπεράριθμους μαθητές και τα καθηγητικά κενά, στα σχολεία που το χειμώνα δεν είχαν θέρμανση, στα σχολεία που δεν δίνονται βιβλία στους μαθητές ή στην καλύτερη τους δανείζονται, στα σχολεία που το 2012 σε επίπεδο δευτεροβάθμιας σημειώθηκαν 32.000 χαμένες ώρες τη βδομάδα λόγω κενών. Στα ήδη υπάρχοντα προβλήματα λοιπόν αλλά και στα ευρύτερα προβλήματα που προκαλεί η μνημονιακή ύφεση (ανεργία-πείνα) θέλει η κυβέρνηση Σαμαρά να προσθέσει και νέα, που αφορούν άμεσα τους καθηγητές, αλλά θίγουν στην πραγματικότητα πολύ περισσότερο κόσμο (μαθητές-οικογένειες μαθητών-οικογένειες καθηγητών).Αλλαγές – "επόμενος για τη μνημονιακή γκιλοτίνα"
Σύμφωνα με την τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή στο πολυνομοσχέδιο, η αύξηση των ωρών διδασκαλίας θα γίνεται ως εξής:
- Για τους εκπαιδευτικούς που έχουν μέχρι 6 χρόνια υπηρεσίας, οι ώρες διδασκαλίας από 21 γίνονται 23 την εβδομάδα.
- Για τους εκπαιδευτικούς που έχουν από 6 έως 12 χρόνια, οι ώρες διδασκαλίας από 19 γίνονται 21.
- Για τους εκπαιδευτικούς που έχουν πάνω από 12 χρόνια υπηρεσίας, οι ώρες διδασκαλίας αυξάνουν από 18 σε 20 .
- Για όσους έχουν πάνω από 20 χρόνια διδασκαλίας -κι αυτοί είναι το 40% του εκπαιδευτικού δυναμικού- οι ώρες διδασκαλίας αυξάνουν από 16, που είναι σήμερα, σε 20, δηλαδή 4 ώρες επιπλέον την εβδομάδα.

Η αύξηση αυτή έχει διπλή συνέπεια: αφ’ ενός περισσότερες ώρες εργασίας για κάποιους που όπως θα δούμε παρακάτω έχουν ήδη βαρύ πρόγραμμα κι αφ’ ετέρου κατάργηση οργανικών θέσεων στα σχολεία.

Σύμφωνα με έρευνα του Εκπαιδευτικού Ινστιτούτου της ΓΣΕΕ (ΙΝΕ ΓΣΕΕ-ΟΙΕΛΕ), που δημοσίευσε η Ελευθεροτυπία, εάν το ωράριο των εκπαιδευτικών αυξηθεί κατά 2 ώρες την εβδομάδα, χάνονται 11.795 θέσεις εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση. Με την κατάργηση της θέσης ανοίγει η πόρτα για την ουσιαστική απόλυση απ' το δημόσιο όπως προβλέπει το Σύνταγμα στο άρθρο 103. Στόχος είναι η μείωση 50% στις προσλήψεις των αναπληρωτών ουτωσώστε να εξοικονομηθούν 103 εκατομμύρια ευρώ. Τα 41,2 εκατομμύρια ευρώ το 2013 κι άλλα 61,8 εκατομμύρια ευρώ το 2014. Κατάργηση όμως 10.000 θέσεων σημαίνει ουσιαστικά μηδενικές προσλήψεις, πράγμα που μεταφράζεται με χιλιάδες ανθρώπους με πτυχία και οικογένειες χωρίς δουλειά.
Για όπου σημειώνεται κενό προβλέπονται υποχρεωτικές μεταθέσεις. Δηλαδή το κράτος θα στέλνει όπου κρίνει τους υπάρχοντες καθηγητές δίχως μάλιστα να υπάρχει πρόβλεψη για κριτήρια ή για κάλυψη εξόδων μετακίνησης, με όποιον αρνείται να αποκριθεί να απολύεται.

Κι αν συνυπολογίσουμε ότι μεγάλος αριθμός θα στραφεί στην έξοδο (σίγουρα μεγαλύτερος των προβλεπόμενων 5.000) τόσο λόγω της αύξησης του ωραρίου όσο και εξαιτίας της επιπλέον περικοπής του εφάπαξ κατά 10%,, τα κενά αυτά θα είναι πολλά.

Τα επόμενα δύο χρόνια υπολογίζονται οι αναγκαστικές μετακινήσεις μόνιμων εκπαιδευτικών σε 10.000-15.000.

Επιπλέον όλα αυτά σε συνδυασμό με τις επικείμενες συγχωνεύσεις σε όλα τα επίπεδα (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) και το συνακόλουθο κλείσιμο σχολικών μονάδων μεταφράζεται με μια τρομακτική αύξηση των μαθητών ανά τμήμα κάτι που δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο της συνθήκες του μαθήματος και κλείνει το μάτι στην παραπαιδεία. Σκεφτείτε ότι σήμερα, σύμφωνα με στοιχεία, στα αστικά κέντρα της Ελλάδας καμία τάξη δεν έχει λιγότερους από 27 μαθητές.

"Το Υπουργείο Παιδείας ζήτησε από τους διευθυντές να δηλώσουν τη χωρητικότητα κάθε σχολικής αίθουσας, επισημαίνοντας πως σε κάθε μαθητή, θα πρέπει να αντιστοιχεί 1.5 τετραγωνικό μέτρο. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει πως πλέον, το μέτρο τείνει να μην είναι η αναλογία του αριθμού δασκάλου – μαθητών, αλλά το μέγεθος της αίθουσας." (ΑΥΓΗ 10-5-2013)


Η κυβέρνηση προκειμένου να επιβάλει τα μέτρα της χρησιμοποιεί κυρίως δύο μέσα:

1. Μομέντουμ

Περίτεχνα επέλεξε μισό μήνα πριν από τις Πανελλαδικές να προχωρήσει τις μεταρρυθμίσεις προκειμένου να εκβιάσει έτσι την κοινότητα των καθηγητών ως προς τις κινητοποιήσεις τους. Δεν είναι εύκολο να λες στο παιδί που έχετε συνεργαστεί, ιδρώσει και περάσει τουλάχιστον έναν χρόνο μαζί, πως θα παρατείνεις την αγωνία του. Επομένως δεν είναι οι καθηγητές εκείνοι που κινούνται στις πλάτες των παιδιών αλλά η κυβέρνηση όπως πέρσι το Πάσχα έκανε το ίδιο με τους ναυτεργάτες, τους έθιξε δηλαδή σε εποχή που ήταν αρκετά επώδυνο να αντιδράσουν ή πρόπερσι το καλοκαίρι με τους οδηγούς ταξί.

Όπως πολλοί αντιτείνουν, πράγματι η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών προβλεπόταν από το Μεσοπρόθεσμο. Το υπουργείο Παιδείας όμως επίσημα το διέψευδε κατηγορηματικά. Τόσο ο Αρβανιτόπουλος όσο και ο υφυπουργός Παπαθεοδώρου όταν συναντήθηκε με την ΟΛΜΕ στις 24 Απριλίου, επαναλάμβαναν σε όλους τους τόνους ότι: «Δεν θα χρειαστεί αύξηση του ωραρίου. Το θέμα των ελλείψεων θα το αντιμετωπίσουμε με εξορθολογισμό στην κατανομή του προσωπικού». Τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 26 Απριλίου κατατέθηκε αιφνιδιαστικά, στη Βουλή, η επίμαχη τροπολογία και δυο μέρες αργότερα ψηφίστηκε από την ολομέλεια.


2. Εργασιακό στάτους καθηγητών – η προπαγάνδα καλά κρατεί

Όπως έκανε και με όλες τις υπόλοιπες ομάδες που έπληξε (δημοσίους υπαλλήλους, οδηγούς ταξί και ΜΜΜ, αγρότες, ναυτεργάτες, φοιτητές, καθηγητές) φρόντισε να κατασυκοφαντήσει, μέσα από τα φιλικά διακείμενα σε αυτήν μέσα, ολόκληρο τον κλάδο ως προς τις ώρες εργασίας και τους μισθούς του, προκειμένου να ενεργοποιήσει έτσι το φθόνο της υπόλοιπης κοινωνίας. Με το "διαίρει και βασίλευε" φροντίζει να απομονώσει τους καθηγητές από γονείς, μαθητές, ιδιωτικούς υπαλλήλους κι άλλες ομάδες δημιουργώντας ψευδοαντιθέσεις και διλήμματα (πχ δημόσιοι υπάλληλοι εναντίον ιδιωτικών, γονείς που πληρώνουν εναντίον εκπαιδευτικών κλπ).

Ώρες εργασίας

Το ωράριο εργασίας των καθηγητών φτάνει μέχρι τις 30 ώρες, τουλάχιστον, υποχρεωτικά, αλλά στην πράξη μπορεί να υπερβαίνει και τις 40 και περιλαμβάνει ένα πλήθος γραφειοκρατικών εργασιών και καθηκόντων, προκειμένου να λειτουργήσει το σχολείο! Αν συνυπολογίσουμε και την εργασία στο σπίτι, που συνίσταται στην προετοιμασία της διδασκαλίας για την επόμενη μέρα (υπολογίζεται ότι κάθε ώρα στην τάξη ισούται με 4 ώρες προεργασίας) και τη διόρθωση των συχνών γραπτών εργασιών των μαθητών, προκύπτει ένας αυξημένος όγκος ωρών που ξεπερνά, κατά πολύ, το ημερήσιο οκτάωρο!

Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό Γιώργο Καββαδία, μέλος του Κέντρου Μελέτης και Τεκμηρίωσης (ΚΕΜΕΤΕ), ο μέσος όρος διδακτικών ωρών για τους εκπαιδευτικούς των 25 χωρών από τις 27 της Ε.Ε. για την κατώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο) είναι 19,1 και για αυτούς της ανώτερης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Λύκειο) είναι 18,4. Στην Ελλάδα, όπου δεν υπάρχει αντίστοιχος διαχωρισμός, ο μέσος όρος διδασκαλίας είναι 18,5, αντίστοιχος του μέσου όρου Ε.Ε. (19,1 και 18,4).

Όσον αφορά τους Έλληνες εκπαιδευτικούς προκύπτει ότι ως προς τον χρόνο εργασίας συνολικά σε ετήσια βάση στο σχολείο είναι 1.170 ώρες για το Γυμνάσιο και το Λύκειο, ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι 1.199 για την κατώτερη και 1.166 για την ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και για την Ε.Ε./19 είναι 1.133 και 1.108, αντίστοιχα.

Ο μέσος όρος των καθαρών εργάσιμων εβδομάδων για τους εκπαιδευτικούς κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους είναι 38,6 εβδομάδες, ενώ στην Ελλάδα οι εργάσιμες εβδομάδες για τους εκπαιδευτικούς είναι 39, λίγο πάνω από τον μέσο όρο Ε.Ε./27.

Μισθοί
Από την άλλη, οι παρακάτω πίνακες αποδεικνύουν ότι οι μισθοί των καθηγητών έχουν ήδη προσαρμοστεί στη μνημονιακή βαρβαρότητα που ζούμε τα τελευταία χρόνια κι ότι περιλαμβάνονται στους χαμηλότερους στην ευρωζώνη.
 
 

 

 

Αλληλεγγύη
Αυτό λοιπόν που μπορούμε να κάνουμε κατ’ αρχάς είναι να μην ενδίδουμε στα παραπλανητικά κελεύσματα των
media αλλά να κοιτάμε τα στοιχεία και την πραγματικότητα. Πρέπει επιτέλους να απαντήσουμε στο διαίρει και βασίλευε της κυβέρνησης στηρίζοντας το δίκαιο αγώνα των εκπαιδευτικών, προσπαθώντας να τον επεκτείνουμε και να τον συνδυάσουμε και με άλλα αιτήματα.

Όσες ομάδες αντιμετώπισαν μοναχές τους την κυβέρνηση απέτυχαν. Αφήνοντας τους μόνους θα αποτύχουν με μαθηματική ακρίβεια και αυτοί, αλλά είναι μια ευκαιρία να δείξει η κοινωνία των μαθητών, των γονιών, των φοιτητών και των ανέργων ότι έχει συσπειρωθεί από τα προβλήματα και τα χτυπήματα που δέχεται.

Πρέπει οι άμεσα πληττόμενοι να αντισταθούν στην αντίφαση που τους ταλανίζει ότι πράγματι το βραχυπρόθεσμο συμφέρον τους είναι οι καθηγητές να αποδεχθούν παθητικά και άπραγοι τις αλλαγές, το μεσοπρόθεσμο όμως είναι οι καθηγητές να παλέψουν και να νικήσουν. Να αφήσουν δηλαδή το δέντρο και να πιάσουν το δάσος. Τόσο για ένα καλύτερο σχολείο αλλά και για μια κοινωνική αλλαγή απ’ το τέλμα που βρισκόμαστε τώρα. Ακόμα κι αν δώσουν πανελλαδικές στην ώρα τους οι υποψήφιοι, δεν τους περιμένει τίποτα άλλο από την ανεργία, την εκμετάλλευση, την πείνα και την απόγνωση, τις λέξεις που συνοψίζουν την ελληνική πραγματικότητα. Επομένως στην πραγματικότητα έχουν πολλά περισσότερα να κερδίσουν άμα αγωνιστούν τόσο στο μετερίζι των καθηγητών όσο (όπως και θα ‘πρεπε) και σε κάθε άλλο που θα προκύψει.

Διάρκεια
Έπειτα, όπως λέει κι ένα πολύ σοφό ρητό: το σεξ και η απεργία θέλουν διάρκεια. Πέρα από τη συσπείρωση πολλών ομάδων πρέπει να υπάρξει και διάρκεια τόσο στην απεργία όσο και στον αγώνα διεκδίκησης γενικότερα. Διαφορετικά, αν πρόκειται για πυροτέχνημα δύο βδομάδων θα έχουμε πάλι μια από τα ίδια.

Εναλλακτικές δομές και πρόταση
Κλείνοντας, αποδεικνύεται για άλλη μια φορά ότι ο συνδικαλισμός ως τρόπος διεκδίκησης και πάλης έχει αποτύχει. Πέραν των άλλων, λόγω της κατά κλάδους οργάνωσής του δημιουργεί εκ των πραγμάτων δυσκολίες για τη συνεργασία μεταξύ των πληττόμενων ομάδων και κάνει κάτι παραπάνω από έκδηλη την ανάγκη για νέους, εναλλακτικούς τρόπους οργάνωσης και πάλης. Παράλληλα πρέπει να ενταχθούν όλες οι διεκδικήσεις σε ένα συνολικό σχέδιο για την έξοδο της ελληνικής κοινωνίας από τη σημερινή βαρβαρότητα και την κρίση, ουτωσώστε ο αγώνας να είναι πέρα από αρνητικός (δεν θέλουμε αυτό) και θετικός (και στη θέση του θέλουμε κάτι άλλο) αλλά και λογικά συνεπής.

1. Ενδιαφέρουσα είναι η
έρευνα του κέντρου μελετών και τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ σχετικά με το μισθολογικό ζήτημα των καθηγητών σε Ελλάδα και Ευρώπη για το 2011-2012  (http://olme-attik.att.sch.gr/new/wp-content/uploads/2012/12/misthoikemete171212.pdf) 

2. To Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως με τη ρύθμιση για την αύξηση των ωρών (http://didefth.gr/lows/fek_2013_107a.pdf)  

3. Έρευνα για τις διδακτικές ώρες σε Ελλάδα και Ευρώπη (http://olme-attik.att.sch.gr/new/wp-content/uploads/2012/01/meleti-kemete-olme40112.pdf)

4. Για να μην ξεχνιόμαστε για ποιους μιλάμε, η ίδια κυβέρνηση που παριστάνει το φορέα της εξυγίανσης πέρασε στο ν. 4145/13 και πιο συγκεκριμένα στα άρθρο 9 και 27, διάταξη σύμφωνα με την οποία μπορεί να αποσπά ο Υπουργός εκπαιδευτικούς σε δύο νέους οργανισμούς, τον ΕΟΠΠΕΠ και το ΙΝΔΒΜ μέχρι 9 χρόνια και αυτοί οι εκπαιδευτικοί να λαμβάνουν τα μόρια της οργανικής τους θέσης. Η εξυγίανση λοιπόν ισχύει για όλους εκτός από τους ημέτερους από τη Μεσσηνία και τις Σέρρες.
 

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα μεταφερθείτε στη νέα σελίδα σε

Δευτερόλεπτα
Από το Blogger.

Θεματικές:

___________________

___________________

___________________

___________________

___________________

___________________

___________________